آمار مطالب

کل مطالب : 58
کل نظرات : 29

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 72

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 15
باردید دیروز : 94
بازدید هفته : 338
بازدید ماه : 324
بازدید سال : 3972
بازدید کلی : 62428

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جغرافیا و آدرس geo.lashkari.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : چهار شنبه 15 آبان 1392
نظرات

 

سؤالات جغرافیا ی عمومی 1قسمت دوم نیمسال دوم

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 754
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : جمعه 10 آبان 1392
نظرات

تعداد بازدید از این مطلب: 5013
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : شنبه 23 شهريور 1392
نظرات

تعداد بازدید از این مطلب: 809
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : پنج شنبه 14 شهريور 1392
نظرات

قابل توجه دانشجویان و آموزگاران آموزش ابتدایی

تعداد بازدید از این مطلب: 57995
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : پنج شنبه 14 شهريور 1392
نظرات

سير تكويني نظرات و مطالعات در جغرافياي شهري

نظريه ژرژ كهل (1841)

نظريهاي درباره موقع،رشد و پراكندگي فضايي سكونتگاههاي شهر است.

  براي اولين بار در تاريخ علم جغرافيا، روابط متقابل ساختهاي فضايي و ساختهاي اجتماعي شهرها به صورت علمي تبيين شد.

  بر اساس اين نظريه  به موازات فاصله گرفتن از مركز شهر، پايگاه‌هاي اقتصادي- اجتماعي خانواده‌هاي شهري كاهش مي‌يابد.

نظرات چارلز كُولي  (1894)

دو عامل را در مكانگزيني شهرها موثر ميدانست؛ اول امكانات محلي براي توليد, و دوم، موقع شهر نسبت به مسيرهاي حمل و نقل

  بيشتر شهرهاي تجاري در طول رودخانههاي قابل كشتيراني بوجود آمده يا در كنارههاي ساحل گسترش يافتهاند

 وسعت هر شهر با وسعت و اهميت جلگهاي كه شهر در آن به وجود آمده است رابطه مستقيم دارد

مطالعات آلفرد هتنر (1895)

  در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم, جغرافيدانان در تحليل جغرافيايي شهرها, درباره موقع, توسعه تاريخي و پراكندگي فضايي شهرها با توجه به پيوند آنها با شرايط محيطي, بويژه شرايط توپوگرافيكي (موقع) و شرايط جغرافيايي (موضع) مطالعه بيشتري انجام دادند.   نمونه مشخص اين مطالعات, تحقيقات آلفرد هتنر در زمينه منشاء شهر است.

نظريه اتو اشلوتر  (1899)

  هر سكونتگاه انساني، از روستا تا مادرشهر، نسبت به جمعيت و توان خود، داراي يك منطقه نفوذ است كه فراتر از مرزهاي تعيين شده آنها است. ميزان نفوذ و تاثير هر كدام از اين سكونتگاهها با توجه به ميزان جمعيت و ميزان نزديكي به ديگر سكونتگاه ها عمل ميكند.

   وي شهر مركزي را موضوع اصلي و اساسي مطالعه در جغرافياي شهري ميدانست و در مطالعات جغرافيايي از دو روش تحقيق درباره توسعه تاريخي يك شهر استفاده ميكرد: بررسي عوامل موثر در رشد شهر و علل گوناگوني در ساخت اكولوژيك آن؛ بررسي الگوهاي پراكندگي شهرهاي امروزي.

     از ديدگاه اتو اشلوتر، پديدههاي تاريخي و قدرتهاي تصميمگيرنده بيش از شرايط فيزيوگرافي در توسعه يا توقف شهرها موثر بودهاست

         نظرات فردريك راتزل

    با الهام از مكتب جبر جغرافيايي، فردريك راتزل محيطگرايي را وارد جغرافيايي شهري ميكند و آن را در موقع، جايگاه و پيدايش شهرها دخالت ميدهد.

   از نظر او شهرها در پايان مسيرهاي حملونقل، يا در محل تلاقي چندين راه، همچنين در محل برخورد چندين مسير حملونقل مثل محل برخورد راههاي زميني و دريايي به وجود ميآيند. 

    راتزل جزو اولين جغرافيداناني است كه به تعريف جغرافيايي شهر ميپردازد و از شهر مفهومي بدينسان ارائه ميدهد:

يك سكونتگاه دائمي، جامعه متراكم انساني و يك زيستگاه انساني داراي حوزه پر وسعت كه در محل تلاقي چندين مسير حمل و نقل به وجود آمده است.

نظرات الن چرچيل سمپل  (1911-1897)

    در مقالهاي كه در سال 1897 با عنوان  برخي از علل جغرافيايي موثر در مكانگزيني شهرها منتشر كرد, درباره پيامدهاي تاريخي, دفاعي, مكانهاي تجاري, تغييرات تكنولوژيك در حملونقل و منابع معدني و كارخانهاي به تحليل جغرافيايي پرداخت.

   در سال 1903 در كتاب ” تاريخ امريكا و شرايط جغرافيايي آن“ درباره موقع شهرها در چهارچوب تاريخي آنها گفتگو ميكند.

   در نوشتهاي تحقيقي با عنوان ” تاثيرات محيط طبيعي“ كه در سال 1911 به چاپ رساند, به سنخشناسي شهرهاي تجاري, شهرهاي تجاري ساحلي, شهرهاي تجاري, شهرهاي تجاري گذرگاهي, شهرهاي تجاري پايكوهي, شهرهاي تجاري رودخانهاي و بندرگاهي ميپردازد.

         نظرات پتريك گدس  (اوايل دهه 1920)

     در مكتب اكولوژي انساني, پتريك گدس به عنوان يك زيستشناس و برنامهريز, با برخورد ارگانيك با شهر در امر برنامهريزي شهري, بر مناسبات و هماهنگي شهر و ناحيه, شهر و محيط و سرانجام بر كاربري زمين در شهرها تاكيد ميكند.

     او در امر برنامهريزي فيزيكي, به زندگي اجتماعي اعتبار بيشتري ميدهد و برنامهريزي فيزيكي را تنها در مسير ارتباط با زندگي اجتماعي معتبر ميداند و به تعادل و توازن اكولوژيك مي رسد.

         نظرات گريفيت تيلور (1946 )

با مطالعه بيش از 200 شهر, كتاب جغرافياي شهري خود را منتشر كرد.

  در اين كتاب او عوامل محيطي و طبيعي, بويژه توپوگرافي را در پيدايش و ساخت شهرها به كار ميگيرد.

  گريفيت تيلور مفاهيم محيطگرايي را به حوزه عمل جغرافياي شهري نزديكتر ميسازد و عوامل محيط طبيعي را در موقع, محل استقرار و توسعه شهرها دخالت ميدهد.

    وي ميزان بارندگي را از عوامل تعيينكننده, و ميزان درجه حرارت را موثر در مكانگزيني سكونتگاههاي انساني ميداند.

         منبع : کتاب مباني جغرافياي شهري  ، تاليف: دکترحسين شكويي  و دکتر سيد مهدي  موسيكاظمي

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 1983
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : سه شنبه 12 شهريور 1392
نظرات

 

جی ای اس GIS)) چیست؟

 

جی آی اس (GIS) یک سیستم الکترونیک برای کسب اطلاعات جغرافیایی است.جی آی اس سیستمی است که با بهره‌گیری از آن، کلیه اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت لایه لایه تهیه شده و پس از تفیک و کنترل داده‌ها کلیه اطلاعات توصیفی و مکانی مورد نیاز وارد سیستم می‌شود. بدین وسیله علاوه بر دسترسی صحیح و سریع به داده‌های موردنیاز در یک حجم وسیع، امکان ارائه و به تصویرکشیدن اطلاعات مکانی و موضوعی در قالب نقشه، جدول و نمودار، ویرایش و بهنگام نمودن داده‌ها ونیز امکان استفاده از داده‌های موجود در جهت اهداف مختلف و براساس نیازهای گوناگون کاربران فراهم می‌گردد. همچنین زمینه‌ای برای شناساندن و معرفی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های متعدد و در عین حال، تشخیص خلأ‌های مطالعاتی مناطق مختلف جغرافیایی ایجاد خواهد شد. جی‌آی‌اس یک سیستم اطلاعاتی است که پردازش آن بر روی اطلاعات مکان مرجع یا اطلاعات جغرافیایی است و به کسب اطلاعات در رابطه با پدیده‌هایی می‌پردازد که به‌نحوی با موقعیت مکانی در ارتباط‌اند. به‌کارگیری این ابزار با امکان استفاده در شبکه‌های اطلاع‌رسانی جهانی، یکی از زمینه‌های مناسب و مساعد در جهت معرفی توان‌ها و استعدادهای کشور در سطح جهانی است.گسترش روزافزون شبکه کاربران این سیستم‌ها از جمله نکات اساسی است که می تواند به قابلیت‌ها و توانایی‌های این سیستم بیفزاید. در حال حاضر از این سیستم‌ها بسته به نیازهای هر منطقه یا کشور در بخش‌های مختلف (مانند مطالعات زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی شهری و شهرداری، خدمات ایمنی شهری، مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری، تهیه نقشه‌های پایه، مدیریت کاربری اراضی، خدمات بانکی، خدمات پستی، مطالعات جمعیتی و مدیریت تأسیسات شهری مثل برق، آب،گاز، و..) استفاده می‌شود و با گذشت زمان و توسعه سیستم‌ها، کاربرد جی‌آی‌اس به کلیه بخش‌های مرتبط با زمین گسترش یافته است.  

تاریخچه ایجاد جی‌آی‌اس اولین نمونه از یک جی‌آی‌اس ملّی، جی‌آی‌اس کانادا است که از اواخر۱۹۶۰ به این طرف ‌به صورت پیوسته مورد استفاده قرار گرفته است. در دهه‌های ۱۹۷۰ و۱۹۸۰ میلادی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در فناوری جی‌آی‌اس به وجود آمد، به طوری که عبارت «سیستم اطلاعات جغرافیایی» در مورد مجموعه ابزارهایی برای تحلیل و نمایش نقشه‌ها و ادغام فنون و شیوه‌های آماری و نقشه‌ای و کاربرد فراگیرتر آن، بویژه برای تحلیل تأثیرات وخط مشی‌های دولتی به کارگرفته شد. در حالی‌که سابقه فناوری جی‌آی‌اس درکشورهای غربی ازجمله کانادا وآمریکا به بیش از۴۰ سال می‌رسد، فناوری جی‌آی‌اس در اغلب کشورهای جهان سوم بسیار جوان است. در ایران، اولین مرکزی که به طور رسمی استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی را در کشور آغاز کرد سازمان نقشه‌برداری کشور بود که در سال ۱۳۶۹ براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، عهده‌دار طرح به کارگیری این سیستم شد. فعالیت‌های اجرایی پروژه ایجاد سیستم اطلاعات جغرافیایی در وزارت صنایع و معادن، از فروردین ۱۳۷۱ آغاز گردید و هم‌اکنون از این سیستم به طور گسترده در ارتباط با فعالیت‌های آن استفاده می‌گردد. از دیگر مؤسساتی که در زمینه این سیستم فعالیت می‌کنند می‌توان شهرداری تهران، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، و سازمان جنگل‌ها و مراتع را نام برد. در دانشگاه‌های کشور تاکنون از این سیستم، چنان که باید، به عنوان یک فناوری با قابلیت بسیار بالا برای در اختیار قراردادن طراحی پروژه‌ها و کاربرد آن در رشته‌های مختلف استفاده نگردیده است.

عناصراصلی تشکیل دهنده سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی جی‌آی‌اس بر روی هرمی با چهار طبقه زیربنایی ساخته شده است: سخت‌افزار: با توجه به مرحله‌ای که مطالعات در آن قرار دارد، کاربران می‌توانند از سخت‌افزارهای موجود در دسته‌بندی زیر استفاده نمایند: ـ سخت‌افزارهای مرتبط با ورود اطلاعات (صفحه کلید، رقومی‌کننده، اسکنر، و ...)، ـ سخت افزارهای مرتبط با مدیریت اطلاعات (سخت‌افزارهای جانبی رایانه‌ها مانند ماوس، ...)، ـ سخت‌افزارهای مرتبط با خروج نتایج (چاپگرها، رسام‌ها، و ...). نرم افزار: برای راه اندازی جی‌آی‌اس برنامه رایانه‌ای لازم است. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به «آرک اینفو»، «آرک ویو»، «اسپانز[۸]»، «مپ اینفو[۹اشاره نمود که دارای توابع عملیاتی متعدد در جهت تجزیه و تحلیل مسائل و محاسبات آماری هستند و عمدتاً توسط شرکت‌های بزرگ رایانه‌ای تولید می‌گردند. هر یک از این نرم‌افزارها برای مطالعات خاصی برنامه‌ریزی شده و دارای محدودیت‌ها و محاسن خاص خود می‌باشند. در این پژوهش از دو نمونه از نرم‌افزارهای رایج این سیستم (یعنی‌«آرک اینفو» و «آرک ویو» استفاده شده است. - اطلاعات: بدون اطلاعات نه هدفی وجود دارد و نه پیشنهادی. تمرکز توجه روی اطلاعات است. در واقع اکثر فعالیت‌ها برای اطلاعات انجام می‌شود، زیرا اطلاعات قلب جی‌آی‌اس را تشکیل می‌دهد. کیفیت اطلاعات یکی از مهم‌ترین موضوعات قابل توجه و اساسی می‌باشد. کیفیت اطلاعات در ارتباط مستقیم با دقت، صراحت، مبانی علمی، ترکیب اطلاعات، و تحلیل و مدلسازی است. - سازمان و نیروی انسانی: مهم‌ترین بخش تشکیل‌دهنده جی‌آی‌اس می‌باشد، زیرا سازمان و نیروی انسانی است که عملیات جی‌آی‌اس را کنترل می‌کند. سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای بسیار قوی جی‌آی‌اس بدون پشتیباتی کادر متبحر، به کارآیی مناسب نخواهند رسید. برای اجرای موفق سیستم، سازماندهی نیروهای متخصص و کارآمد که در جهت اجرا، بهینه نمودن و نهایتاً راهبری سیستم‌ها نقش‌های گوناگونی را ایفا می‌نمایند، الزامی است.

  ● فرآیند تحلیل اطلاعات در سیستم اطلاعات جغرافیایی جی‌آی‌اس یک سیستم رایانه‌ای است که چهار قابلیت اساسی را در رابطه با داده‌های زمین مرجع فراهم می‌آورد. ورودی داده‌ها، مدیریت داده‌ها، پردازش و تحلیل داده‌ها، خروجی داده‌ها.

کاربردها و توانایی‌های سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی بطور اجمال قابلیت‌های جی‌آی‌اس نسبت به سیستم‌های اطلاعاتی مشابه و روش‌های دستی را می‌توان به شرح زیر بیان داشت: قابلیت جمع‌آوری، ذخیره، بازیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات با حجم زیاد؛ قابلیت برقراری ارتباط بین اطلاعات جغرافیایی (نقشه) و اطلاعات غیرجغرافیایی(جداول اطلاعاتی) و ایجاد امکانات تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی با استفاده از اطلاعات غیرجغرافیایی و بالعکس؛ توانایی انجام طیف وسیعی از تحلیل‌ها مانند: روی هم قراردادن لایه‌ها، پیداکردن اشیای مختلف با استفاده از خاصیت نزدیکی آن‌ها به یک شی‌ء خاص، شبیه‌سازی، محاسبه تعداد دفعات وقوع یک حادثه در فاصله مشخص از نقطه یا نقاط معین، و ...؛ داشتن دقت، کارآیی، سرعت عمل زیاد و سهولت در بهنگام‌سازی داده‌ها؛ توانایی انجام محاسبات آماری مانند محاسبه مساحت و محیط پدیده‌های مشخص شده؛ قابلیت ردیابی و بررسی تغییرات مکان‌های جغرافیایی در طول زمان؛ قابلیت استفاده برای مکان‌یابی پروژه‌های مختلف.

 

 برگرفته از تحقیق مهری صدیقی عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران روزنامه همشهری

    منبع:   aftab.ir - aftab

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 607
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : جمعه 24 خرداد 1392
نظرات

قابل توجه دانشجویان رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان مرکز امام جعفر  صادق  بهبهان ،  منبع امتحان درس جغرافیای ایران شما در تابستان 1392  فصل های زیر می باشد.جهت دانلود روی ادامه مطلب کلیک کنید.

((جهت دانلود بقیه فصول کتاب می توانید به سایت www.chap.sch.irسازمان پژوهش و برنامه ریزی  وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنید.))

تعداد بازدید از این مطلب: 1625
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392
نظرات

تعداد بازدید از این مطلب: 1162
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : سه شنبه 27 فروردين 1392
نظرات

آخرین آمار جمعیتی ایران به تفکیک جنسیت و نقاط شهری و روستایی در استان ها ی مختلف سال 1390

 

تعداد بازدید از این مطلب: 1311
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : یک شنبه 11 فروردين 1392
نظرات

 

چیستی جغرافیای شهری:

         جغرافياي شهري بر نظام فضائي و موقع شهر تاكيد دارد. علل پراكندگي مكانهاي شهري و تشابهات و تناقضات اجتماعي_ اقتصادي آنها را در ارتباط با شرايط مكاني مطالعه ميكند.

         جغرافياي شهري الگوهاي فضائي پديدههاي شهري را هم از نظر پراكندگي و هم از جنبه تاثير متقابل آنها بر يكديگر مطالعه ميكند.

         جغرافياي شهري، مطالعه جغرافيائي از شهرنشيني و حوزههاي شهري است.

تعریف شهر و شهرنشینی :

         شهر و شهرنشيني به عنوان تسلط امر تراكم سازمانها، موسسات و واحدهاي مسكوني و افزايش جمعيت در مكانهاي ويژه

         شهر به عنوان كانون اصلي خدمات رساني به جمعيت متراكم شهر و حوزه نفوذ آن.

         شهر به عنوان مكان تمركز فعاليتهاي غيركشاورزي در مجموعه  سكونتگاهها

         شهرنشيني به عنوان تسلط شيوه خاصي از زندگي و نشان دهنده نقطه اوج در سير مدنيت و تمدن جوامع انساني

منبع :  جغرافیای شهری ، دکتر حسین شکویی

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 4265
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : چهار شنبه 7 فروردين 1392
نظرات

قابل توجه دانشحویان سال دوم رشته مطالعات اجتماعی مرکز امام صادق بهبهان جهت دانلود جزوه ی درسی جغرافیای عمومی روی لینک زیر کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 3320
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : سه شنبه 6 فروردين 1392
نظرات

ارسال کننده : حجت کوهکن

تعداد بازدید از این مطلب: 641
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : سه شنبه 29 اسفند 1391
نظرات

 

عمری با حسرت و اندوه زیستن نه برای خود فایده ای دارد و نه برای دیگران باید
اوج گرفت تا بتوانیم آن چه را که آموخته ایم با دیگران نیز قسمت کنیم . . .

عیدتان مبارک باد

 

تعداد بازدید از این مطلب: 1637
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : شنبه 26 اسفند 1391
نظرات

تعداد بازدید از این مطلب: 1660
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


نویسنده : رسول لشکری زاده
تاریخ : شنبه 26 اسفند 1391
نظرات

جهت دانلود سه انیمیشن زیبا و کاربردی جهت تدریس و آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی روی ادامه مطلب کلیک کنید.

 

 

 


تعداد بازدید از این مطلب: 16051
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


تعداد صفحات : 4


لحظات خوشی را برای شما آرزومندم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود